Η ΟΛΘ Α.Ε. συμμετέχει ως εταίρος στο έργο SUPAIR “Sustainable Ports in the Adriatic-Ionian Region” το οποίο συγχρηματοδοτείται SUP από πρόγραμμα Adriatic-Ionian INTERREG V-B Transnational 2014-2020.
Στόχος του έργου
Η σημασία
Τα λιμάνια αποτελούν κύριους κόμβους πολύ-τροπικών συστημάτων μεταφορών στη θαλάσσια περιοχή Αδριατικής – Ιονίου καθώς και στρατηγικούς μοχλούς οικονομικής ανάπτυξης. Η μείωση των περιβαλλοντικών τους επιπτώσεων είναι κατά συνέπεια απαραίτητη για τη βιώσιμη ανάπτυξη της περιοχής.
Η πρόκληση
Το έργο SUPAIR ανταποκρίνεται σε αυτή την πρόκληση, εστιάζοντας στην εξοικονόμηση ενέργειας και στη μείωση των εκπομπών ρύπων με εφαρμογή σε λιμενικές εγκαταστάσεις και σε ελλιμενισμένα πλοία, υιοθετώντας μια ολοκληρωμένη προσέγγιση με στόχο να ενισχύσει τις δεξιότητες των λιμενικών αρχών όσον αφορά το σχεδιασμό και την εφαρμογή περιβαλλοντικά φιλικών, πολύ-τροπικών λύσεων μεταφορών και να υποστηρίξει περαιτέρω τους εμπλεκόμενους φορείς σε θεσμικό και τεχνικό επίπεδο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων.
Τα αποτελέσματα
Το έργο SUPAIR (α) συστήνει αρχικά ένα Διακρατικό Δίκτυο (Transnational Network) λιμενικών αρχών, επιστημονικών και εμπλεκόμενων φορέων για τη διαμόρφωση μιας βιώσιμης μεθοδολογίας με κατευθυντήριες για βιώσιμα και χαμηλού άνθρακα λιμάνια η οποία δύναται να μεταφερθεί επιτυχώς και σε άλλες περιοχές – λιμάνια, (β) αναπτύσσει λειτουργικά Σχέδια Δράσης (Action Plans) σε 7 λιμάνια εταίρους του έργου, ολοκληρωμένα με τεχνικές και οικονομικές μελέτες βιωσιμότητας και (γ) εφαρμόζει στοχευμένες λύσεις και διαμορφώνει μια Διακρατική Στρατηγική (Transnational Strategy) για περιβαλλοντικά φιλικά λιμενικά συστήματα με στόχο τη διεύρυνση του δικτύου και την προβολή, βελτίωση και διεύρυνση του σκοπού, της μεθοδολογίας και των αποτελεσμάτων του έργου.
Σχέδιο Δράσης της ΟΛΘ Α.Ε.
Βάσει του κοινού μεθοδολογικού πλαισίου που θα αναπτυχθεί στο έργο, η ΟΛΘ Α.Ε. θα εστιάσει για την ανάπτυξη του Σχεδίου Δράσης στα ακόλουθα θέματα:
- Μελέτη για την ανάπτυξη ενός συστήματος διαχείρισης της διαρκούς ροής φορτηγών οχημάτων στην λιμενική εγκατάσταση, με στόχο τη μείωση του μήκους της διαδρομής και του χρόνου αναμονής τους, με αποτέλεσμα τη μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων και μικροσωματιδίων, λαμβάνοντας υπόψη την υφιστάμενη ζήτηση και την υποχρέωση ζύγισης των φορτηγών οχημάτων αφού εξυπηρετηθούν.
- Διαμόρφωση ενός Σχεδίου Ενεργειακής Διαχείρισης για όλους τους τύπους ενεργειακής κατανάλωσης των λιμενικών δραστηριοτήτων που θα αξιολογήσει και θα προτείνει λύσεις για την αύξηση της ενεργειακής αποδοτικότητας, την εξοικονόμηση ενέργειας τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου και τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας (π.χ. χρήση ηλεκτρικών οχημάτων και τερματικού εξοπλισμού, εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάνελ)
- Τροποποίηση και αναβάθμιση του υφιστάμενου πληροφοριακού συστήματος της ΟΛΘ. Α.Ε. για την παρακολούθηση των ενεργειακών καταναλώσεων. Το υπάρχον σύστημα διαθέτει περιορισμένες λειτουργίες και η σχεδιαζόμενη αναβάθμιση θα παρέχει μια βελτιωμένη επισκόπηση των πραγματικών ενεργειακών καταναλώσεων όσον αφορά την ηλεκτρική ενέργεια, το φυσικό αέριο και τα υγρά καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις λιμενικές λειτουργίες. Η λειτουργία αυτού του αναβαθμισμένου πληροφοριακού συστήματος παρακολούθησης ενεργειακών καταναλώσεων μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων αναφορικά με μελλοντικές επενδύσεις και δράσεις στον τομέα της ενέργειας.
Επικεφαλής Εταίρος
Area di ricerca scientifica e tecnologica di Trieste (AREA)
Εταίροι
Venice International University, Port Authorities of Trieste and Venezia (Italy), namely: Port Network Authority of the Eastern Adriatic Sea and North Adriatic Sea Port Authority; Centre for Research and Technologies of Hellas (CERTH), Piraeus Port Authority SA, Thessaloniki Port Authority SA(Greece); Logistics Port System of Capodistria, Luka Koper (Slovenia); Port Authority of Durres (Albania); Port Authority of Bar (Crna Gora_Montenegro).